Aivojen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvä keskustelu

Miten pidät huolta aivojesi hyvinvoinnista?

Minulla aivojeni terveyteen liittyy ennenkaikkea hyvä yöuni ja terveellinen ruoka. Lääkkeenä käytän folaattia eli luonnon omaa hivenainetta.Muuten luen mielestäni ihan kiitettävästi teknispainotteisia artikkeleita. Nyt tänään luin monta artikkelia TEKNIIKKA &Talous lehdestä ja etenkin energiasta ja nykykäsityksestä fissiovoimassa. Meneehän se aika näinkin. Lisäksi luen mielelläni Tieteen Kuvalehteä ja Tekniikan Maailma lehteä. Olinhan ammatiltani TEKNOKRAATTINA 16.11.1964-31.10.1971 JA SITTEN EKONO OY 1.11.1971-16.7.1973 SEKÄ JAAKKO PÖYRYLLÄ 1.8.1973-31.7.1999, JONKA JÄLKEEN TESTEJÄ JA YLIOPISTOA 2000-2001.

1 tykkäys

Hyvä uni on kyllä tärkeää. Hienoa, että pidät itsesi ajan tasalla lukemalla artikkeleita, jotka tekniikasta ymmärtämättömälle kuulostavat todella aivoja ja ajattelua haastavilta.

Onhan minulla toinenkin puoli elämässäni, jonka sain käyttööni Seronil-lääkkeen 1/1997 tulon jälkeen eli LUOVA KIRJOITTAMINEN, JA JOSTA KÄVIN JOPA ORIVEDEN ETĀOPISTO 15.2.2002-15.2.2004 LUOVA KIRJOITTAMINEN KURSSIN Saaden 10 osion eli 5 opintoviikkoa vastaavasti 2,75 maximin ollessa 3. Rehtorinaoli Jaakko MASONEN 16.2.2002-16.2.2004 arvosteluni hänellä: osoitin kykyä pitkäjänteiseen, luovaan ja itsenäiseen työskentelyyn. Tekijänoikeuksiani vaatien tein sitä isäni tarinaa 8/2025-12.6.2026, sen 40 A 4 arkin verran ja se vastasi noin 78 kirjan sivua. Sekin tekstini on MielenterveysHelmin HENKILÖKUNNAN hallinnassa ja jos siitä olisi kirjaksi asti yhdessä tekstini Pieni Aalto syksyllä 2001-nyt ,35 sivua A4, ja joka tekstini on HUS PASI HAUTALAN HALLINNASSA ja Peikkotyttö Nimeltä Elsukka 2003-2006, 17 sivua A4, joka on itselläni kopiona niin silloin tuotot olen luvannut Helmin keittiön toimintaan käytettäväksi jäsenten kahvituksiin vaikkapa. Tai jos kirjasta tulisi niin paljon tuottoa niin MielenterveysHelminkeittiön remontissa laitteiden uusintaan. Terveisin Elsa-Kaarina eli Kaisa-Mummu Vantaalta.

Mielestäni juhlapöytään kuuluisivat myös TUIJA SAINION RUNOUS, JOTA IHAILIN KIRJOITUSRYHMÄSSÄ MielenterveysHelmissä ELOKUUSSA 2024-2025. Minusta TUIJAN tulisi tarjota runojaan suoraan kustantajalle, josko Otava KONSERNISSA ymmärrettäisi Tuija Sainion lahjat oikein.

Oman kokemukseni mukaan kirjoittaminen voi olla aika terapeuttista ja auttaa toisinaan jäsentämään omia ajatuksia ja tuntemuksia. Olet kirjoittanut paljon. Onko sinulla vinkkejä, miten kirjoittamisessa pääsisi parhaiten vauhtiin?

1 tykkäys

Itse aloitin varsinaisen kirjoittamiseni oikeastaan “kehityskertomus” eli miten minusta Elsa-Kaarinasta tuli minä. Tein sen niinkin myöhään kuin syksyllä 2001 joutessani. Olin toki kirjoittanut runoja nuoruudessani ja sitten Päiväkirjat 1977-1997 kuivamustekynällä ruutupaperille käsin ilman yhtään konekirjoitettua sivua sekä vain päiväys ja monesko arkki siihen aikaan. En silloin vielä omaavani kahta TASAVAHVAA lahjakkuuden lajia, jotka sain tietää syyskuussa 1973 sain sen tiedon virallisesti, joten tarinan teko tulee minulle esivanhemmiltani Nils Siljanderin ja Catharina Wederhorn-Siljanderin perintönä. Nuo elivät 1700-luvun alussa. Toki sukujuuria olemme menneet myös taaemmas. Mutta noista polveutui myös Eino Leinona tunnettu kirjailija. Tosin Siljanderin SUKUSEURA RY 1964-2021 oli tuon ajan hengissä. Se insinöörin puoli minua oli vallitsevana vuodet 1961-1997 ja kuten kerroin sain ns taiteilijuuden käyttööni 1/1997 ja jaksoin “pitää kasassa” tämän paletin ihan helposti. Nyt 2000-nyt olen liukastumisen jälkeen vain ollut kotona ja siksi nuo molemmat puoleni ovat esillä tasavahvoina ja kun kirjoitin tekstiäni Juhana tein sitä yhtäsyssyyn muutaman päivän lukematta välillä tekniikkaa.

Huomenta Suomen älyköt. Tänään on vuorossa taas teknispainotteinen päivä, kun huusholli on “Hyrsky myrskyn” jo muuttoni takia. Josko sitten elämäni taas rauhoituttua saisin aikaiseksi jopa pari akvarellia ja kenties keksin jonkun novellin aiheen. Anna sinä Ulla hyvä tekstiä tulla ensin ja katso vasta sitten sitä arvostelu mielessä. Ensin se voisi olla vain TAJUNNAN VIRTAA ja aika näyttää myöhemmin senkin kuuluneen sinun senhetkiseen elämään. Hyvää viikonloppua sinulle sinne VTKL JA MTKL,